האמנם יש משמעות לבדיקות וניסויים בעניין בליעה ופליטה בכלים בימינו?

המאמר הנוכחי נכתב כהמשך לדיון שהתעורר בשנה האחרונה אודות המעמד ההלכתי של כלי מתכת מודרניים בדיני כשרות בכל הנוגע לבליעת ופליטת טעם. במאמר מוצגות שלוש טענות: הראשונה היא שעל מנת להקנות תוקף הלכתי לניסויים על מתכות מודרניות יש לערוך בדיקה השוואתית על מתכות מהסוג הנושן, ולמצוא שביחס אליהן תוצאות הניסויים עולות בקנה אחד עם דברי חז"ל והראשונים. הטענה השניה – והמחודשת יותר מחברותיה – היא שייתכן כי הסיבה העיקרית לכך שכיום איננו מזהים בליטה ופליטה בכלים אינה שנשתנו אופני הייצור שלהם (דבר הנכון כשלעצמו), אלא שחלו שינויים בחוש הטעם שלנו וביכולתנו להרגיש בטעם בלוע ופלוט. הטענה האחרונה היא שעמדתם העקרונית של רוב חכמי אשכנז, ולמעשה רוב הפוסקים בכלל, היא שאת ההלכות הללו, משעה שנקבעו והוגדרו על ידי חז"ל, יש לברר וללבן מגופן ומתוכן ולא על ידי ניסויים ובדיקות מעשיות.

המאמר פורסם ברבעון המעין שנה נ"ד חוברת ב', עמ' 89-94.

 

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: