סיפורו של יוסף שפוצ'ניק מלונדון והמחאה כנגדו

מאמר המוקדש לפרשה היסטורית רבת-עניין בתולדות עולם הרבנות בין שתי מלחמות העולם: המחאה כנגד רב מלונדון בשם יוסף שפוצ'ניק ו"בית החרושת לעגונות" שביקש להקים. בבסיס הפרשה ניצבת יוזמה המשתייכת לשרשרת הנסיונות שהחלו במאה ה-20 לגבש פתרונות גורפים לתופעת העגונות, אך הפרשה עצמה התרחבה הרבה מעבר לעניינה של יוזמה מקומית או של הדמות שעמדה במרכזה. אחד ההיבטים המרתקים בפרשה זו הוא אופני הפעולה של רבים מגדולי אותו דור שנטלו בה חלק, ובהם הרב אברהם יצחק הכהן קוק – שהכיר היטב את בעל-המעשה מתקופת שהותו בלונדון – ועמיתו-יריבו בירושלים הרב יוסף חיים זוננפלד.

 
המאמר פורסם בכתב העת אסיף כרך ב', תשע"ה, תנ"ך ומחשבה, עמ' 356-382.
עבור מי שהמאמר אינו נפתח אצלו, ניתן להוריד אותו באתר (העשיר בתוכן) של 'אסיף'.

 

 

תיקון טעות: פרופ' מלך שפירא העיר כי ההתייחסות פעמיים ל"בית הדין של מחזיקי הדת בראשות הרב שמואל יצחק הילמן", אינה נכונה: לקהילת "מחזיקי הדת" לא היה בית דין, ומדובר ב"בית הדין של לונדון" (London Beth Din) שהיה בנשיאותו של הרב הראשי הרב ד"ר יוסף הרץ, ובו אכן כיהן הרב הילמן כאב"ד. תמונה ממושב בית דין לונדון בשנת תרצ"ג אפשר לראות כאן (משמאל לימין: הרב הרץ, הרב יצחק האריס לזרוס והרב הילמן).

והוספת מידע מועיל, במיוחד לדוברי אנגלית: הרב פנחס (פיני) דונר, יליד אנגליה ובשנים האחרונות בלוס-אנג'לס, חוקר מזה כעשור את תולדותיו של נשוא המאמר יוסף שפוצ'ניק, ואף כתב עליו חיבור מקיף בשם Rebel Rabbi: The Life and Controversies of Joseph Shapotschnick. בחיבור זה צפויים להיכלל פרטים חדשים רבים על אותה דמות חריגה, בין השאר תוך הסתמכות על עזבון כתביו של שפוצ'ניק ומתוך היכרות מעמיקה עם ההיסטוריה של הקהילה היהודית בלונדון ועם הארכיונים שלה. אמנם, מועד הוצאתו של ספר זה לאור נדחה שוב ושוב בשנים האחרונות, ונכון לעכשיו התאריך המתוכנן הוא קיץ 2017 (בהוצאת ספריית ליטמן). בהזדמנות זו נאחל ונייחל בהצלחה לפרסום הדברים.

 
 

4 Responses to סיפורו של יוסף שפוצ'ניק מלונדון והמחאה כנגדו

  1. Rabbi Braun says:

    לתשומת לבבו/לבבם:
    בכל לעם שהנני מנסה לפתוח המסמכים דרך scribd הנני מקבל ידיעה, שהמסמך is set for private. כלומר לא לצפייה.
    הנהוג בכלל לצרף PDF וכדומה לאימייל המקל על הנמענים.
    בברכה.

    Rabbi Yosef Braun
    Executive Member of Crown Heights Beth Din

    הרב יוסף ישעי׳ ברוין
    מד״א וחבר הבד״צ דק״ק שכונת קראון הייטס

    >

  2. מ. מאיער says:

    שלום וברכה
    קראתי המאמר אודות שפוצני'ק
    והוא באמת מאמר מלא טעם.
    רק רציתי להעיר אודות הגרי"ח זוננפעלד, שכנראה (ובהשערה…. כמו שאתם כותבים כל פעם…) שהסיבה שלא רצה למחות כנגדו בכל התוקף, וכמו שאר גדולי ישראל, הוא משום שני סיבות, א' שלהיות שהגרי"ח כידוע היה אדם חכם ופיקח גדול, והי' סבור שבאמת הדבר יצא קצת מפרופרוציה, ולא הי' חוטא ומחטיא כמו שכתבו עליו, והבין הגרי"ח שכוונתו היתה לתקן, אבל לא משום מיסיון וכדומה, וכמו שבאמת כך הי' שהתחרט שפוצני'ק לבסוף, וכתב בעצמו שכתב לשונות יותר מדאי מתוך כעסו וגילה דעתו שאכן חוזר מכל מה שכתב שזה לא למעשה. וב' וכנראה שזהו הסיבה העיקרית (ובהשערה….) שהגרי"ח לא רצה לחתום ביחד עם הרב קוק, וטעמו שאז יהי' נראה שמסכים עמו עם שאר ענינים בעסקי ציונות שנוגע לעצם האמונה בהקב"ה, ולכן העדיף שלא לחתום נגד שפוצ'ניק, ובלבד שלא יהא נראה שמסכים עם הרב קוק, [ואולי כדאי לציין את מאמר חז"ל (סנהדרין כג.) נקיי הדעת שבירושלים עושין לא היו חותמין על השטר אלא אם כן יודעין מי חותם עמהן (עיי"ש פירשיז"ל).
    החותם בכל הברכות‎

  3. פינגבאק: Book announcement: Ta’aroch Lifonai Shulchan by Rabbi Eitam Henkin, H”YD – The Seforim Blog

כתיבת תגובה